E─×─░TSEL OYUNLAR T├ťM ENGEL GRUPLARINA UYARLANAB─░L─░R

9.423 okundu

E─×─░TSEL OYUNLAR T├ťM ENGEL GRUPLARINA UYARLANAB─░L─░R

{loadposition header}
├ľ─×RET─░MDE TAVS─░YELER
1- A├ž─▒klamalar─▒ k─▒sa ve basit yap─▒n─▒z.
2- Hareketi m├╝mk├╝n oldu─ču kadar ├žabuk ba┼člat─▒n─▒z.
3- ├çocuklar─▒ cesaretlendirmek i├žin te┼čvik edici olunuz.
4- De─či┼čik ├žocuklar─▒ se├žerek onlar─▒ kendilerine g├╝venir yap─▒n─▒z.
5- S─▒n─▒f kalabal─▒k ise 2 veya 3 gruba ay─▒rarak, birden fazla oyun g├Âsteriniz.
6- D├╝d├╝k sesiyle b├╝t├╝n ├Â─črencilerin durup, sesi dinlemesini sa─člay─▒n─▒z.
7- Bir oyunda ba┼čar─▒ sa─člam─▒yorsan─▒z durdurup ba┼čkas─▒na ge├žiniz.
8- Bilinen oyunlar─▒ tekrarlay─▒n─▒z.

FAAL─░YETLER
A- Daire Oyunlar─▒ :

1- KED─░ VE FARE :
├ľ─črenciler bir veya iki halka ├╝zerinde s─▒ralan─▒r. Y├╝zleri i├že d├Ân├╝kt├╝r. Bir oyuncu kedi olarak se├žilir. Bu dairenin d─▒┼č─▒nda kal─▒r. Di─čeri ise fare olarak dairenin ortas─▒ndad─▒r. Kedi ; “Ben kediyim” diye seslenir.
Fare : “Ben de fareyim” der.
Kedi : “Seni yakalayaca─č─▒m.”
Fare : “Yakalayamazs─▒n.”
Oyun bundan sonra ba┼člar. Kedi di─čer oyuncular─▒n engellemelerine ra─čmen fareyi yakalamak ister. Fare yakalanmamak i├žin ka├žar. Dairedeki ├žocuklar farenin ka├žmas─▒n─▒ sa─člamak i├žin ona yol verirler. Fare yakalan─▒nca oyuna yeniden ba┼član─▒r.

2- OYUNCAK OYUNU :
B├╝t├╝n ├žocuklar bir halka ├╝zerinde s─▒ralan─▒rlar. Birisi ortadad─▒r. B├╝t├╝n ├Â─črencilere birden alt─▒ya kadar numaralar verilir. Sonra ├Â─čretmen numaralara isimler verir.
├ľrne─čin ; 1. ler Bebekler,
2. ler Trenler,
3. ler Toplar,
4. ler Tahta askerler,
5. ler U├žaklar,
6. lar Taksiler.
Bundan sonra ortadaki oyuncu, “Trenler” diye ba─č─▒r─▒r. Tren olan ikiler, geriye do─čru bir ad─▒m atarak halka etraf─▒nda ko┼čarlar ve tekrar yerlerine gelirler. Yerine ilk gelen ├Â─črenci elini yukar─▒ya kald─▒r─▒r ve ortadaki ile yer de─či┼čtirerek, ikinci oyunu o ba┼člat─▒r.

3- BEN─░MLE GEL :
B├╝t├╝n ├Â─črenciler bir halka ├╝zerinde y├╝zleri i├že d├Ân├╝k olarak dururlar. Bir ki┼či dairenin d─▒┼č─▒ndad─▒r. D─▒┼čar─▒daki oyuncu halkan─▒n etraf─▒nda ko┼čmaya ba┼člay─▒nca oyun ba┼člar. Ko┼čan oyuncu bir arkada┼č─▒n─▒n s─▒rt─▒na hafif├že dokunarak ” Benimle gel.” der. Dairenin etraf─▒nda bir kere ko┼ču, arkada┼č─▒n─▒n yerini almaya ├žal─▒┼č─▒r. Vurulan oyuncu, arkada┼č─▒ kendi yerine gelinceye kadar dokunmaya ├žal─▒┼č─▒r. Bunda ba┼čar─▒s─▒z olursa ebe olur ve ba┼čka birisini ko┼čturur. E─čer arkada┼č─▒na yerine gelmeden ├Ânce dokunursa kendi yine yerine ge├žer. Arkada┼č─▒ ikinci defa ebe olur.

4- MEND─░L D├ť┼×├ťRME :
B├╝t├╝n ├Â─črenciler el ele tutu┼čur, y├╝zleri merkeze d├Ân├╝k olarak halka bir yaparlar. Elinde mendil olan bir oyuncu, halka etraf─▒nda ko┼čmaya ba┼člar. Mendili bir arkada┼č─▒n─▒n arkas─▒na b─▒rak─▒r, ko┼čusuna devam eder. Yakalanmadan arkada┼č─▒n─▒n yerini almaya ├žal─▒┼č─▒r. Arkas─▒na mendil konulan ├Â─črenci, mendilin fark─▒na vard─▒─č─▒ anda onu al─▒r ve ebenin arkas─▒ndan kovalar. E─čer kendi yerine kadar arkada┼č─▒na dokunamazsa ebe olur. Oyunu tekrarlarlar. E─čer arkada┼č─▒na dokunmaya muvaffak olursa kendi yerini al─▒r, arkada┼č─▒ ikinci kez ebeli─če devam eder.

5- G├ťNAYDIN ( BEN─░MLE GELME ) :
├ľ─črenciler bir halka ├╝zerinde, y├╝zleri merkeze d├Ân├╝k olarak durur. Bir ebe halkan─▒n d─▒┼č─▒ndad─▒r. Halkan─▒n etraf─▒nda ko┼čarken hafif├že bir arkada┼č─▒na dokunarak, “Benimle gelme.” der. ─░ki oyuncu ters istikamette ko┼čarlar. Kar┼č─▒la┼čt─▒klar─▒ zaman birbirlerini e─čilerek selamlarlar ve “G├╝nayd─▒n” derler ve bo┼č kalan yeri kapmak i├žin ko┼čular─▒na devam ederler. Bo┼č yeri kapamayan ├Â─črenci ebe olur ve oyunu tekrarlar.

6- OYUNCAK KORUYUCUSU :
├ľ─črenciler y├╝zleri merkeze d├Ân├╝k olarak bir halka olu┼čtururlar. Dairenin merkezine bir oyuncak veya bir e┼čya konur. Bir ├žocuk bunun muhaf─▒z─▒d─▒r. Bu ├Â─črenci, elindeki topu halkada bir arkada┼č─▒na atar. Halkadakiler topla oyunca─č─▒ devirmek isterler. Bunu kim devirirse o muhaf─▒z ile yerini de─či┼čtirir, b├Âylece oyun devam eder.

7- TOP ATMA :
├ľ─črenciler y├╝zleri ortaya d├Ân├╝k, bir halka ├╝zerinde yer al─▒rlar. Ortada, elinde voleybol topu ile bir ├žocuk bulunur. Oyun ba┼člay─▒nca ortada bulunan oyuncu halka ├╝zerindekilere topu iki elle, tek elle veya voleyboldaki gibi vuru┼člara yaparak atar. Yandaki oyuncular da ayn─▒ ┼čekilde topu oradaki oyuncuya atmaya ├žal─▒┼č─▒rlar. ├ľ─čretmen bir s├╝re sonra ortadaki oyuncuyu de─či┼čtirir.

8- BAHÇEDEKİ MİDİLLİ :
├çocuklar el ele tutarak, bir halka yaparlar. Y├╝zler ortaya d├Ân├╝kt├╝r. Midilli olan ├žocuk ortadad─▒r.
Dairedeki ├žocuklar ; ” Midilli, sen bah├žemize nas─▒l girdin ?”
Midilli ; ” ─░├žeriye atlad─▒m.”
Dairedeki ├žocuklar ; “Nas─▒l ├ž─▒kacaks─▒n ?”
Midilli ; ” ─░┼čte b├Âyle.”
Dedikten sonra Midilli, halkadakilerin kollar─▒ alt─▒ndan ├že┼čitli denemeler yaparak halka d─▒┼č─▒na ├ž─▒kamaya ├žal─▒┼č─▒r. Midilli d─▒┼čar─▒ ├ž─▒kar ├ž─▒kmaz, halka ├╝zerindeki oyunculardan 3,4 tanesi ko┼čucu olurlar ve Midilli’yi yakalamaya ├žal─▒┼č─▒rlar. Midilliyi ilk yakalayan bir sonraki oyun i├žin Midilli olur.

9- YUVARLANAN TOPTAN KAÇ :
Oyuncular bir halka yaparlar. Ayr─▒lan bir tanesi merkezde durur. Halkadaki ├žocuklar bir voleybol topunu ortadaki ├žocu─ča do─čru yuvarlayarak onu vurmaya ├žal─▒┼č─▒rlar. Vuran oyuncu ile vurulan oyuncu yer de─či┼čtirerek oyuna devam edilir.

 

 

B- Çizgide Oynanan Oyunlar :

1- ES─░R ALMA VE VERME :
Oyuncular kar┼č─▒l─▒kl─▒ iki s─▒ra olur. Aralar─▒nda 7-8 metre mesafe vard─▒r. Her s─▒ra sa─čdan numara sayar. A s─▒ran─▒n bir numaras─▒ kar┼č─▒ya gider. O s─▒ran─▒n ├Ân├╝nden ge├žerken bir ki┼činin herhangi bir yerine dokunur ve yakalanmadan kendi s─▒ras─▒na do─čru ka├žar. Kendisine dokunulan oyuncu bunu ├Âb├╝r s─▒ran─▒n hizas─▒na kadar kovalamaya ba┼člar. E─čer oyuncuyu yakalarsa, yakalanan oyuncu B s─▒ras─▒na esir olarak gider, o s─▒ran─▒n en sonuna eklenir. Dokunulmadan ka├žarsa B s─▒ras─▒ndaki kovalayan oyuncu esir olur ve A s─▒ras─▒n─▒n en sonuna eklenir. Belli bir s├╝re sonra hangi s─▒ra daha fazla ise o taraf oyunu kazan─▒r.

2- TAV┼×AN KO┼× :
├çocuklar, tav┼čanlar ve tilkiler olmak ├╝zere iki gruba ayr─▒l─▒rlar. Tav┼čan grubunun ba┼č─▒na bir “Anne Tav┼čan” se├žilir. Tilkilerin kenarda bir evi olur ve bu civarda tilkiler saklan─▒r. Anne tav┼čan ├žocuklar─▒n─▒ geziye ├ž─▒kar─▒r ve tilkilerin evine do─čru ilerler. Anne tav┼čan tilkilerin evine iyice yakla┼čt─▒─č─▒ ve onlar─▒n fark─▒na vard─▒─č─▒ zaman ; “Ko┼č Tav┼čan, Ko┼č ! ” diye ba─č─▒r─▒r. Tav┼čanlar da evlerine do─čru ko┼čmaya ba┼člarlar. Yakalananlar tilki olur. Oyun bir ka├ž defa b├Âyle devam eder.

3- HENDEK ATLAMA :
Birbirine paralel olmayan iki ├žizgi ├žizilir. Bir ucun a├ž─▒kl─▒─č─▒ 50 cm, di─čerinin ise 2 metre kadard─▒r. ├ľ─črenciler tek s─▒ral─▒ derin kolda dizilir. ├çocuklar ├Ânce dar yerden atlamaya ba┼člarlar. Atlayanlar sona kadar devam ederler. Atlayamayanlar yeniden kendilerini denerler.

4- ─░TFA─░YEC─░ :
Birbirlerinden 15 metre uzakl─▒kta paralel iki ├žizgi ├žizilir. B├╝t├╝n ├Â─črenciler ├žizginin biri ├╝zerinde, y├╝zleri di─čer ├žizgiye d├Ân├╝k olmak ├╝zere yer al─▒rlar. Kar┼č─▒ ├žizginin biraz gerisinde “─░tfaiyeci” bulunur. ├ľ─črencilerin hepsine 1′den 4′e kadar numara verilmi┼čtir. ├ľrne─čin ─░tfaiyeci ; “Yang─▒n ! Yang─▒n ! 1 numaral─▒ istasyon ” diye ba─č─▒r─▒r. Bir numaralar kar┼č─▒ ├žizgiye kadar ko┼čup geri d├Ânerler. Di─čer gruplar da bu ┼čekilde ├ža─č─▒r─▒l─▒r. Bazen itfaiyeci ; ” 1 numaral─▒ istasyon ” diye ba─č─▒r─▒r. Bir numaralar kar┼č─▒ ├žizgiye kadar ko┼čup geri d├Ânerler. Di─čer gruplar da bu ┼čekilde ├ža─č─▒r─▒l─▒r. Bazen itfaiyeci ; ” Yang─▒n ! Yang─▒n ! Alarm var !” diye ba─č─▒r─▒r. O zaman b├╝t├╝n ├Â─črenciler kar┼č─▒ya kadar ko┼čup geriye d├Ânerler.

5- HAYVANAT BAHÇESİ :
B├╝t├╝n ├Â─črenciler e┼čit olarak iki gruba ayr─▒l─▒rlar. Aralar─▒nda 4-5 metre mesafe olacak ┼čekilde kar┼č─▒l─▒kl─▒ iki paralel ├žizginin ├╝zerinde, y├╝zleri birbirlerine d├Ân├╝k olarak dizilirler. Bir grup kendilerine ( kendi aralar─▒nda se├žerek ) bir hayvan ismi al─▒r. Di─čer gruba do─čru yakla┼č─▒rlar. ─░ki -├╝├ž ad─▒m kala ismini ald─▒klar─▒ hayvan─▒n taklidini yapmaya ba┼člarlar. Kar┼č─▒ taraftan herhangi bir oyuncu bunun hangi hayvan oldu─čunu tahmin ederse, hayvan ismi alan grup kendi ├žizgilerini ge├žinceye kadar ka├žar, hayvan─▒n ismini bilen grup kovalar. Yakalananlar, yakalayan gruba ge├žer. Oyun s─▒ra ile devam ettirilir.

6- K├ľPEKLER VE TOP :
B├╝t├╝n ├žocuklar grupla┼č─▒r, birer k├Âpek ismi al─▒rlar. ├ľrne─čin ; Finolar, Buldoklar, ├çobanlar, Av k├Âpekleri vb. hepsi bir ├žizgi ├╝zerinde s─▒ralanarak tek s─▒ral─▒ safta toplan─▒rlar. Bir ├žocuk bir voleybol topu al─▒r, bir grup k├Âpe─čin ismini ├ža─č─▒rarak topu ileriye do─čru yuvarlar. O ismi alan k├Âpekler , topun arkas─▒ndan tutmak i├žin ko┼čarlar. Kim ├Ânce topu yakalarsa, o at─▒c─▒ olur ve oyun b├Âylece devam eder.

7- TOP OYUNU :
├çocuklar, say─▒s─▒ kadar gruba ayr─▒l─▒rlar. Her gruba bir top verilir. ( ┼čimdi bir grubun nas─▒l oynayaca─č─▒n─▒ izleyelim ) Her grupta 7 ki┼či oldu─čunu kabul edelim. 6 ki┼či bir ├žizgi ├╝zerine dizilir ve 7 numaral─▒ ├Â─črenci bunlar─▒n 4-5 ad─▒m ilerisinde onlarla y├╝z y├╝ze gelecek ┼čekilde yerini al─▒r. 7 numaral─▒ oyuncuda top vard─▒r. Bu topu s─▒ras─▒yla 1,2,3,4 diye sayarak en ba┼čtaki oyuncuya atar. O da tekrar 7 numaral─▒ oyuncuya atar. Bu at─▒p tutma s─▒ras─▒nda topu oyuncu tutamazsa en arkaya ge├žer, s─▒radaki oyuncu onun yerine ge├žer.

Not : Bu mesafe yak─▒n g├Âr├╝l├╝rse uzat─▒labilir.

8- SEN─░ TUTAB─░L─░R M─░Y─░M ? :
Bir ├Â─črenci lider olur ve ├žizginin ├╝zerinde durur. Di─čerleri sar─▒, k─▒rm─▒z─▒, siyah, beyaz renklerini al─▒rlar. Renk ismi alanlar liderden 4-5 metre mesafede da─č─▒n─▒k olarak dururlar. ├çocuklar seslenir ; “Ali seni tutabilir miyiz ?” Lider ;”E─čer beyazsan─▒z ?” der. Beyazlar Ali’yi ( Yani lideri ) tutmak i├žin ko┼čarlar. Hangisi ├Ânce Ali’ye dokunursa o lider olur ve oyuna b├Âylece devam edilir.

9- HOPLA M─░D─░LL─░ :
B├╝t├╝n ├žocuklar bir ├žizgi ├╝zerinde s─▒ralan─▒r. ─░├žlerinden birisi Midilli olur. Midilli iki aya─č─▒ ile hoplaya hoplaya bir ka├ž ad─▒m ileri giderken, di─čerleri de onu taklit ederek takip ederler. Birden bire Midilli “Dur” der ve gerideki ├žizgiye kadar arkada┼člar─▒n─▒ kovalayarak onlar─▒ vurmaya ├žal─▒┼č─▒r. Yakalananlar, Midilli’nin yard─▒mc─▒s─▒ olur ve bir dahaki seferde onlarda arkada┼člar─▒n─▒ vurmaya ├žal─▒┼č─▒r. En son kalan oyuncu bir dahaki oyun i├žin Midilli olur.

10- BAH├çE YARI┼×I :
Ba┼čta bir lider olmak ├╝zere b├╝t├╝n oyuncular bir ├žizgi ├╝zerinde toplan─▒rlar. Liderde bir top vard─▒r. Di─čer ├žocuklar gruba yakla┼čt─▒r─▒l─▒p 3-4 sebze ismi verilir. ( Biber, lahana, domates, havu├ž ) Lider topu sahaya do─čru yuvarlarken ismi konmu┼č sebzelerden birini ├ža─č─▒r─▒r. Bu isimdeki sebzeler topu yakalamak ├╝zere ko┼čarlar. Kim ├Ânce topu yakalarsa liderle yer de─či┼čtirir. Di─čerleri ilk yerlerine gelir, lider yeniden oyunu tekrarlat─▒r.

C- Alan Oyunlar─▒ :

1- A─×A├çLARDAK─░ S─░NCAPLAR :
B├╝t├╝n ├žocuklar 7-8 ki┼čilik gruplara ayr─▒l─▒rlar. Her grup el ele tutarak bir daire yapar. Bir ki┼či ortada bulunur. Birisi de ebe olarak d─▒┼čar─▒dad─▒r. Daireyi olu┼čturan ├žocuklar bir a─čac─▒ temsil eder. Dairenin ortas─▒ndaki ├Â─črenciler sincaplard─▒r. Ebe olan ├Â─črenci de sincapt─▒r. ├ľ─čretmenin d├╝d├╝─č├╝ ile sincaplar, kendi dairesinden ├ž─▒kar ve ba┼čka daireye giderler. Bu s─▒rada ebe olan sincap da kendisine bir a─ča├ž bulur. D─▒┼čar─▒da kalan ebe sincap olur. ( ├ľ─čretmen b├╝t├╝n ├žocuklara sincap olma olana─č─▒ vermelidir.)

2- ├ç├ľMEL─░K EL SENDE :
├ľ─črenciler bah├žeye da─č─▒l─▒rlar. Bir ki┼či ebe olur. ├ľ─čretmen d├╝d├╝k ├žal─▒nca ebe hari├ž di─čer ├žocuklar leylek gibi tek ayaklar─▒ ├╝zerinde dururlar. Ebe dokunmak ├╝zere leyleklere yakla┼č─▒r. Leylekler bir ayakla sekerek ka├žarlar. Kime dokunursa o ├ž├Âmelir. En son kalan leylek, ebe olur.

3- ├ť├ç AYI :
Oyunculardan biri ├žocuk ay─▒, di─čeri anne ay─▒, ├Âteki baba ay─▒ olur. Bah├ženin bir k├Â┼česine gider, s─▒rtlar─▒n─▒ arkada┼člar─▒na d├Ânerler. Di─čerleri bah├ženin ba┼čka bir ucundan ba┼člayarak ay─▒lara yakla┼č─▒rlar. ─░├žlerinden bir sorar ;
- Evde kim var ?
- Çocuk ayı.
Ba┼čka biri sorar ;
- Evde kim var ?
- Anne ay─▒.
Ve ba┼čka biri sorar ;
- Ba┼čka kimse yok mu ?
- Baba ay─▒ var.
Bunun ├╝zerine ├╝├ž ay─▒ arkada┼člar─▒n─▒ kovalamaya, di─čerleri de ka├žmaya ba┼člar. Yakalanan ├Â─črenci oldu─ču yere oturur. Son ├╝├ž ki┼či kalana kadar oyuna devam edilir. Sonraki oyunun ay─▒lar─▒ bunlar olurlar.

4- KOYUNLAR VE K├ľPEKLER :
├ľ─čretmen b├╝t├╝n kahverengi ayakkab─▒l─▒lar koyundur der. Di─čerleri de k├Âpek olurlar. Bundan sonra ├Â─čretmen ; “Ka├ž─▒n koyunlar” der ve koyunlar ka├žmaya ba┼člar. Bir ka├ž saniye sonra k├Âpeklere ” Yakalay─▒n koyunlar─▒ ” denilir. K├Âpekler koyunlar─▒n arkas─▒ndan gider ve onlar─▒ yakalay─▒p geri gelirler.

5- L─░DER─░ ─░ZLE :
B├╝t├╝n ├žocuklar e┼čit say─▒larda 7-8 gruba ayr─▒l─▒r. Bir grup 7 ki┼čiden fazla olmamal─▒d─▒r. Her grup derin kolda toplan─▒r. 1 numaradakiler grubun lideridir. ├ľ─čretmenin i┼čaretiyle oyun ba┼člar. Lider ├že┼čitli y├╝r├╝y├╝┼č ve hareketler yapar, di─čerleri onu takip ederler. 3-5 hareketten sonra ├Â─čretmen yine d├╝d├╝k ├žalar ve lider de─či┼čsin der. Bu komutla 1 numaradaki lider en arkaya ge├žer ve 7 numaral─▒ oyuncu olur. 1.numaradakiler liderdir. ( Yani ├Ânde olan lider olur.) ├ľ─čretmen her ├žocu─ča bir lider olma ┼čans─▒n─▒ tan─▒mal─▒d─▒r.

6- ─░HT─░YAR S─░H─░RBAZ :
Bir ├žocuk “─░htiyar Sihirbaz” olarak se├žilir. Di─čerleri bir ka├ž ad─▒m mesafeden onu izlerler. ├çocuklar sihirbazla alay ederler ; “─░htiyar sihirbaz, sihrini kaybetti !” , “s├Âzde zengindi ama yerden 5 kuru┼ču bile al─▒yor !” derler. Sihirbaz k─▒zar ve d├Âner ; “Sizler kimin ├žocuklar─▒s─▒n─▒z ?” diye sorar ├çocuklar ; “Bakkal─▒n ├çocuklar─▒y─▒z” , “kimsenin ├žocuklar─▒ de─čiliz” , ” Bek├žinin ├žocuklar─▒y─▒z ” gibi de─či┼čik ┼čeyler s├Âylerler.
En sonunda birisi ; ” Senin ” der.
Sihirbaz k─▒zar ve onlar─▒ kovalamaya ba┼člar. Kime elini de─čdirirse o ├žocuk sihirbaz olur, di─čerlerini tutmak i├žin o da sihirbaza yard─▒m eder.

7- SIKI SIKI SARILALIM :
B├╝t├╝n ├Â─črenciler da─č─▒n─▒k olarak bah├žede dola┼čmaya ba┼člarlar. Bir yandan da ├Â─čretmenin verece─či komutu izlerler. ├ľ─čretmen d├╝d├╝─č├╝ ├žalar ve ayn─▒ anda kollar─▒ndan birini havaya kald─▒rarak parmaklar─▒yla herhangi bir say─▒ g├Âsterir. ( 1,2,3,4 veya 5 ) D├╝d├╝k sesini duyan ├Â─črenciler ├Â─čretmenin hangi say─▒y─▒ g├Âsterdi─čine bakarak bu say─▒y─▒ tamamlamak ├╝zere arkada┼člar─▒na s─▒k─▒ s─▒k─▒ sar─▒l─▒r. Bir s├╝re sonra ├Â─čretmen olu┼čan gruplar─▒ kontrol eder, say─▒y─▒ tamamlayamayan veya tek kalan ├Â─črencileri eler ve oyuna devam edilir. (1 say─▒s─▒ i┼čaret edildi─činde ├Â─črenciler tek ba┼člar─▒na haz─▒r olda beklerler.)

D- S─▒n─▒f ─░├ži Oyunlar :

1- K─░M SAKLADI ? :
B├╝t├╝n ├Â─črenciler yerlerinde otururlar. Bir ├Â─črenci kara tahtan─▒n ├Ân├╝ne getirilir. Di─čerlerine arkas─▒ d├Ân├╝kt├╝r ve g├Âzlerini kapat─▒r. Di─čer bir ├žocu─ču s─▒n─▒fta bir yere saklar veya d─▒┼čar─▒ ├ž─▒kar─▒rlar. ├ľb├╝r ├žocuklar da yerlerini de─či┼čtirerek kar─▒┼č─▒k otururlar. Bundan sonra tahtada bekleyen ├Â─črenciye “Kim sakland─▒ ?” derler. G├Âzlerini yuman ├žocuk arkas─▒n─▒ d├Ânerek kimin d─▒┼čar─▒ya ├ž─▒kt─▒─č─▒n─▒ veya sakland─▒─č─▒n─▒ bulmaya ├žal─▒┼č─▒r. Bulamazsa ebe de─či┼čtirilir ve b├Âylece oyun devam eder.

2- AL─░ KUTUDA :
B├╝t├╝n ├žocuklar s─▒ra aralar─▒ndaki bo┼čluklarda ayakta dururlar. ├ľ─čretmen ; “Ali kutuda.” dedi─či zaman herkes ├ž├Âmelik vaziyet al─▒r. “Ali kutudan ├ž─▒kt─▒.” deyince herkes aya─ča kalkar. ├ľ─čretmen bu tempo ile giderken baz─▒ komutlarda de─či┼čiklik yapar. Bu de─či┼čiklikte yanl─▒┼č yapanlar yerlerine otururlar. En sona kalan s─▒n─▒f─▒n birincisi olur.

3- S─░NCAP VE CEV─░Z :
B├╝t├╝n ├Â─črenciler yerlerinde otururlar. Bir ├Â─črenci sincap olur ve ceviz olarak eline silgiyi al─▒r. Di─čer ├Â─črenciler, ba┼člar─▒n─▒ s─▒ralar─▒n─▒n ├╝zerine koyarlar ( Uyuyormu┼č gibi ). Yanl─▒z bir elleri, avu├žlar─▒ a├ž─▒k olarak yandad─▒r. Sincap, cevizle arkada┼člar─▒n─▒n aras─▒nda dola┼č─▒rken, Cevizi ( Silgiyi ) bir arkada┼č─▒n─▒n eline b─▒rak─▒r ve yerine oturmak ├╝zere ka├žar. Yerine ula┼č─▒ncaya kadar yakalanamazsa kurtulur. Eline ceviz konulan ├Â─črenci sincab─▒ yakalayamazsa kendisi bir sonraki oyun i├žin sincap olur.

4- E┼×YA VE YER :
B├╝t├╝n ├žocuklar s─▒ralar─▒nda otururlar. ├ľ─čretmen bunlardan 6-8 tanesini ├ža─č─▒rarak yaz─▒ tahtas─▒n─▒n ├Ân├╝nde y├╝zleri arkada┼člar─▒na d├Ân├╝k olarak tutar ve hepsine bir isim verir. ( ├ľrne─čin ; Renkler, Ku┼č isimleri, ┼×ehir ismi veya oyuncak isimleri gibi ) Bundan sonra oturanlar s─▒ralar─▒n─▒n ├╝zerine ba┼člar─▒n─▒ koyarak g├Âzlerini kaparlar. ├ľ─čretmen tahtadakilerin yerlerini de─či┼čtirir. Bundan sonra herkes bakar, bir ka├ž g├Ân├╝ll├╝ istenir. Bu g├Ân├╝ll├╝ler arkada┼člar─▒n─▒n yer ve isimlerine g├Âre onlar─▒ tekrar dizerler.

5- ├ť├ç K├ť├ç├ťK KUZU :
Bir ├žocuk ( B├╝y├╝k Kurt ) s─▒n─▒f─▒n ├Ân├╝nde ve ayaktad─▒r. Di─čerleri yerlerinde oturmu┼čtur. Kurt, s─▒ralar─▒n aras─▒nda dola┼č─▒r. ├ť├ž k├╝├ž├╝k kuzunun ellerine vurur ve yine s─▒n─▒f─▒n ├Ân├╝ne gelerek ; “hurr, hurr” der. Bu kelimeler ile birlikte ellerine vurulan ├╝├ž kuzunun yerlerini de─či┼čtirmesi gerekir. Kutr da bu kuzulardan birinin yerine oturmaya ├žal─▒┼č─▒r. Ayakta kalan kuzu bir sonraki oyun i├žin Kurt olur. Oyun b├Âylece devam eder.

6- KAR┼×ILA VE GE├ç :
├ľ─čretmen s─▒n─▒f─▒n ├Ân├╝nde ve ortadad─▒r. ─░ki elinde birer silgi veya fasulye torbas─▒ tutar. Sa─č ve sol gerisinde iki ├Â─črenci vard─▒r. ─░┼čaret verildi─činde bu iki ├Â─črenci ├Â─čretmenin elindeki silgileri al─▒r ve s─▒ralar─▒n yan─▒nda ko┼čuya ba┼člar. Bu ├Â─črenciler arkada kar┼č─▒la┼č─▒rlar. ├ľ─čretmene silgiyi ├Ânce getiren oyunu kazan─▒r.

7- BEK├ç─░ K├ľPE─×─░ :
Bir yere bir cisim ( Nesne ) konur. Yan─▒nda g├Âzleri kapal─▒ bir bek├ži k├Âpe─či durur. Di─čer ├Â─črencilerden birisi sessizce nesneyi oradan almaya ├žal─▒┼č─▒r. E─čer k├Âpe─čin haberi olmadan onu alabilirse, bir dahaki oyun i├žin “Bek├ži K├Âpe─či” olur. E┼čya al─▒rken k├Âpek fark─▒na var─▒rsa “hav hav” diyerek arkada┼č─▒n─▒ yakalar. O zaman yeni bir bek├ži k├Âpe─či se├žilir.

8- FASULYE TORBASINI BULMA :
├çocuklar elleri arkada olmak ├╝zere omuz omuza bir daire yapar. Bir ├žocuk ortadad─▒r. Birisine bir fasulye torbas─▒ verilir. Dairedeki ├Â─črenciler bunu elden ele verirler. Ortadaki ├Â─črenci fasulye torbas─▒n─▒n nerede ( kimde ) oldu─čunu bulmaya ├žal─▒┼č─▒r. E─čer tahmini ├žok uzun s├╝rerse ba┼čka bir oyuncu ile de─či┼čtirilir.

9- MEYVE SEPET─░ :
Bir ├Â─črenci s─▒n─▒f─▒n ├Ân├╝nde durur. Di─čerleri yerlerinde otururlar ve hepsine 4 ├že┼čit meyve ismi verilir. ├ľndeki ├Â─črenci ” Elmalar ” deyince ad─▒ elma olanlar aya─ča kalkar, yerlerini de─či┼čtirir. Bu arada ayaktaki oyuncu kendine bir yer bulmaya ├žal─▒┼č─▒r. ─░kincide ba┼čka grup meyve ismini s├Âyler. Bu kez de bu meyveler yer de─či┼čtirir. E─čer ebe ” Meyve Sepeti ” derse her cins meyvenin yerlerini de─či┼čtirmesi gerekir.

10-AVCI ADAM :
Bir lider se├žilir. Bu lider, herhangi bir y├Âne do─čru y├╝r├╝r ve ” Kim benimle ├Ârdek ( Ay─▒,Tilki, Geyik ) avlamaya gelir ?” der. B├╝t├╝n ├žocuklar arkas─▒na dizilir ve ayn─▒ ┼čekilde lider (avc─▒y─▒) izlerler. Avc─▒ d├Ân├╝p hepsini g├Âr├╝nce silah─▒n─▒ onlara ├ževirir ve ” Bumm ” der. Bunun ├╝zerine ayaktaki ├žocuklar ko┼čarak kendi yerlerine otururlar. Kim yerine ├Ânce oturmu┼čsa bir dahaki sefere o lider ( Avc─▒ ) olur.

Payla┼čmak b├╝y├╝kl├╝kt├╝r.

Bir Cevap Yaz─▒n